Урок-коментар„Промисловий переворот та сяйво просвітництва“
Очікувані результати: Після цього уроку учні зможуть: визначати передумови,суть й наслідки промислового перевороту в Англії; пояснювати значення понять: „промисловий переворот“, „енциклопедисти“, „Просвітництво“, „класицизм“; наводити приклади; розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, визначати суть історичних явищ і подій, працювати з леп- буком. Через реалізацію наскрізних ліній: громадянської відповідальності,екологічної безпеки тасталого розвитку, підприємливості; формувати компетенції: інформаційно-цифрову, соціальну тагромадянську;обізнаність у сфері культури та вміння вчитись впродовж життя.
Тема, яку ми будемо розглядати є для вас новою. Та ми ж знаємо, що розвиток держави – це послідовний процес. Тож давайте спробуємо пригадати деякі ключові факти, які підведуть нас до сьогоднішньої нашої теми.
Запитання на повторення.1.Які основні події відбулися вполітичному та суспільному житті Європи в ХVІ– ХVІІ століттях?2.Яку форму державної влади заклав „Білль про права “ 1689 року в Англії?Якісуспільні стани прийшли до влади після „ славної “ революції в Англії?3.Які технічні винаходи з’явилися в ХVІ– ХVІІ століттях?
План:
1.Промисловий переворот та його наслідки. 2.Сяйво Просвітництва. 3.Література та мистецтво доби Просвітництва.
Запитання. Чому промислова революція почалася в Англії раніше, ніж в інших країнах?
Розповідь учителя. Саме так. В Англії склалися передумови промислової революції: ліквідація феодального ладу; нагромадження величезних коштів ( переважно за рахунок пограбування колоній і работоргівлі ); наявність розвиненої мануфактурної промисловості; наявність в країні найманої робочої сили; швидке розширення внутрішнього ринку.
Слово вчителя. переглянути та прокоментувативідеоролик „ Як промислова революція вплинула на життя людей “. (у низу). Для глибшого розуміння соціальних наслідків промислової революції пропоную розглянути документ та прокоментувати яким було становище англійських робітників.
Робота з історичним текстом. Учні коментують вплив промислового перевороту, виокремлюючи його позитивні та негативні наслідки, записують їх у зошити.
Наслідки промислового перевороту:
1.Англія перетворилась на«фабрику світу», своєрідним розсадником технічних новинок для інших країн.
2. Замість купців й банкірів головну роль в економіці країни почали відігравати підприємці-фабриканти.
3. Після завершення промислового перевороту значно зросла кількість міського населення Англії й кількість промислових робітників.
4. Масове залучення у виробничий процес жінок і дітей внаслідок відсутності необхідності застосування фізичної сили у виробництві.
5. Збільшення конкуренції на ринку праці призвелодо масового безробіття, подовження дня, падіння реальних доходів населення.
6.Загострення суперечностей в англійському суспільстві і рухлудитів (руйнівників машин).
7. Посилення експлуатації колоній і відсталих країн.
8. Перехід до вільної торгівлі.
Прийом „ Ромашка Блума “. Скажіть, які асоціації викликає у вас слово „просвітництво “? Коментарі учнів.
Колективна робота учнів над оформленням останньої сторінки леп- бука „ Мистецтво доби Просвітництва “.
Домашнє завдання:
1. Опрацювати $22 підручника.
2.Вивчити конспект.
3. Скласти сенкан на слово „ Просвітництво “.
Сообщение отредактировал melnichuk0980 - Субота, 09.05.2020, 14:10
Тема: «Гайдамацький та опришківський рух на Правобережній і Західній Україні»
Мета: ознайомити учнів із соціально – політичним таекономічним становищем Правобережної та Західної України в другій половині XVIII ст.;
Очікувані результати: Після засвоєння матеріалу теми уроку учні зможуть: показувати на карті території держав, до складу яких у другій половині XVIII ст. входили українські землі, території, охоплені національно-визвольним рухом у Правобережній Україні; пояснювати причини національно-визвольного руху на Правобережній та Західній Україні; пояснювати і вживати поняття й терміни: Правобережна Україна, Барська конфедерація, гайдамацький рух, Коліївщина; давати власну оцінку історичним діячам того періоду, оцінювати позицію російської держави в різні періоди української історії. Сьогодні на уроці ми розглянемо один із найважливіших етапів у житті Правобережної та Західної України – розгортання опришківського та гайдамацького рухів. Ми з вами також ознайомимося з долею відомих ватажків Олексою Довбушем, Іваном Гонтою і Максимом Залізняком та їхньою роллю, яку вони відігравали у становленні самосвідомості Українців як нації. Але спочатку пригадаємо події з попередніх уроків.
Мозковий штурм. 1.Коли і за яких обставин відбувся поділ України на Лівобережну та Правобережну?
2. Як склалася доля Правобережної України в II – й половині XVII – I пол.XVIII ст.?
3. Які землі входили до Правобережної та Західної України на початку XVIII ст.?
1.Соціально – політичне та економічне становищеПравобережної України вIIполовиніXVIIIст.
Отже, посилення гніту призвело до розгортання національно – визвольного руху проти Польщі.
2.Розгортання гайдамацького руху. Коліївщина.
Розповідь вчителя супроводжується використанням презентації «Гайдамацький рух». Коліївщина» та історичного атласу на с. 22 (Виробництво «Картографія»).
Словникова робота: Гайдамак – (від турец. слова «hayda» - гнати ) – самоназва народних повстанців наПравобережній Україні. Коліївщина – (від слова «колоти») - козацько-селянське національно-визвольне повстання в Правобережній Україні 1768 і в 1769 роках. Спровоковане національним і релігійним гнітом правобережного українського населення в Речі Посполитій. Барська конфедерація – військово – політичне об єднання польської шляхти й католицького духовенства для збереження привілеїв шляхти й протидії поступкам некатоликам у церковно – релігійному житті.
Робота з підручником на с. 264-268. Робота в групах«Довідкове бюро»
Заповнити таблицю «Гайдамацький рух»
3.Рух опришків у західноукраїнських землях.
1.Хто такі опришки? Де діяли повстанці?
2.Назвіть першу згадку про опришків?
3.Яку тактику використовували опришки?
4.Чим можна пояснити появу такого явища, якопришки?
5.Хто такий Олекса Довбуш?
Метод «Мої думки»Виконання тестових питань в режимі онлайн. Кожний учень сідає за своє робоче місце за комп’ютером і використовуючи посилання на сайтhttps://test.izno.com.ua/tema-uk....i]виконує завдання.
Тема:НАУКОВО-ТЕХНІЧНА РЕВОЛЮЦІЯ зламу XIX—XXст.: ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА
В останній третині XIX ст. в передових країнах Європиі США завершується друга науково-технічна революція (деякі вчені вважають індустріальну революцію, що розпочалася у Великій Британії в 60-ті роки XVIII ст., першою науково-технічною революцією).В основу другої науково-технічної революції були покладені зміни в енергетичній базі, у переході на рідке паливо та електрику. Важливі зміни в останній третині XIX ст. відбулися всільському господарстві. У цей період почали широко застосовувати мінеральні добрива та нові аграрні технології, використовуватися сільськогосподарські машини (зокрема, трактори). Це дозволило підвищити продуктивність праці в сільському господарстві, збільшити забезпечення сировиною промислового виробництва, розширити постачання продовольства для міського населення. На основі досягнень науково-технічної революції в цей період відбувалася революція й у військово-стратегічній сфері. На зламі XIX—XX ст. для неї було характерно: • поява нових видів стрілецького озброєння та артилерії;• поява військової авіації та танків;• створення потужних військово-морських флотів;• створення нових видів вибухових речовин та отруйних газів;• використання у військових цілях засобів радіозв’язку.‘Революція увійськово-стратегічній сфері була викликана прагненням провідних держав забезпечити собі переваги в гонці озброєнь і стала підґрунтям для підготовки до світової війни.
Науково-технічна революція (НТР) — докорінне якісне перетворення продуктивних сил на основі прискореного розвитку науки і техніки (науково-технічного прогресу) та перетворення науки на безпосередню продуктивну силу.
2. ЗМІНИ У ВИГЛЯДІ МІСТ І СІЛ. ОДЯГ
3. ЕМАНСИПАЦІЯ
Емансипація — 1) емансипація (від лат. emancipate) — звільнення від залежності,підлеглості, пригноблення, забобонів; 2) емансипація жінок — надання жінкам рівноправ’я в суспільному, трудовому та сімейному житті; прагнення до рівних прав чоловіків і жінок. Вважалося, що нерівність зобов’язана своїм походженням насильницькому підпорядкуванню чоловіками жінок. Боротьба жінок за емансипацію відбувалася в трьох напрямах — у сфері освіти, права та політичної діяльності.
РУХ ЖІНОК ЗА ЕМАНСИПАЦІЮ:
Рух жінок за емансипацію розпочався із часів Французької революції кінцяXVIII ст. Боротьба за емансипацію жінок знову активізувалася в епоху Липневої революції 1830 р. у Франції. У цей час з’явився і сам термін «емансипація». У другій половині XIX ст. боротьба за рівноправність жінок у Франції тривала, але реальних результатів досягнуто не було. У Німеччині ще в 1792 р. Т. фон Гіппель видав книжку, в якій на користь державного блага вимагав звільнення жінки. Проте тривалий час у Німеччині не існувало політичного жіночого руху. Виборчі права належали жінкам лише на місцевих громадських виборах, але не скрізь і переважно неодруженим. Із 60-х років XIX ст. почали з’являтися численні товариства й спілки, найчастіше створені самими жінками; почали виникати спеціальні навчальні заклади для жінок, що помітно поліпшувало їхню освіту. Рух за емансипацію жінок набув широкого розмаху й у Великій Британії. Заміжні жінки здобули в 1882 р. право розпоряджатися своєю власністю, а в 1886р. — право залишити собі дітей у разі розлучення. У цій країні з’явилася перша спілка для заохочення жіночої промислової праці, що привело до створення інших подібних товариств.
ФЕМІНІЗМ
Феміністський рух виник наприкінці XVIII ст. Уперше вимоги рівноправності жінки висунули під час Війни за незалежність у США (1775—1783 рр.). Першою американською феміністкою вважають А. Адамс (1744—1818 рр.). Вона ввійшла в історію фемінізму знаменитою фразою: «Ми не станемо підкорятися законам, у прийнятті яких не брали участь, і владі, що не представляє наших інтересів»(1776 р.).
Фемінізм (фр. feminisme від лат. femina — жінка) — у широкому сенсі прагнення до рівноправності жінок із чоловіками в усіх сферах життєдіяльності суспільства; у вузькому сенсі — жіночий рух, метою якого є усунення дискримінації жінок і зрівняння їхніх прав з чоловічими. Жіночий рух за рівні права розвивався у Франції, Австро-Угорщині, США, але найбільш послідовним і масштабним він був у Великій Британії, де ним керувала вдова адвоката з Манчестера Е. Панкхорст.
СУФРАЖИЗМ
Суфражизм (від англ. suffrage — право голосу) — жіночий рух занадання жінкам рівного із чоловіками виборчого права.
4. ТРАДИЦІЙНІ ТА ІНДУСТРІАЛЬНІ СУСПІЛЬСТВА
Традиційні цивілізації (або суспільства) — китайська, індійська, ісламськата інші — багато в чому не були схожими на західноєвропейську цивілізацію, що складалася ще з часів Відродження. У традиційному суспільстві над людиною панували вікові традиції й звичаї (обряди, заборони тощо). Таке суспільство не було схильне до сприйняття будь-яких нововведень.
Мислю творчо й самостійно:
1. Як Ви думаєте, чим сучасна науково-технічна революція відрізняється відНТР зламу XIX-XX ст.?
2. Як змінилося становище жінки в наш час порівняно з XIX ст.? Чи актуальнісьогодні ідеї фемінізму та суфражизму?
3. Підготуйте есе на тему: «Основні протиріччя технічного прогресу в XIXст. та його вплив на розвиток суспільства".
Домашнє завдання:
Підготувати презентацію «Гонка озброєнь».
Сообщение отредактировал melnichuk0980 - Субота, 09.05.2020, 15:14
Мета: ознайомити учнів здіяльністю нової української поліції, визначити їх голові повноваження; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власну думку, удосконалювати навички роботи з правовими джерелами та роботи в малих групах; виховувати розуміння необхідності юридичних професій та повагу до них.
1.Вправа «Хто я?»
Завдання – визначити професію, за допомогою п’яти запитань. Решта класу має відповідати «лише» так або «ні». Суддя; адвокат; прокурор; слідчий; правозахисник; юрисконсультант.·
Хто такі копи? (Нова українськаполіція)· Коли вони з’явилися? (у 2015 році)· Яке їх основне завдання? (Охороняти правопорядок)·
Сьогодні ми з вамидізнаємося більше про Національну поліцію України, її завдання та повноваження, познайомимося з її підрозділами.
Національна поліція — молодий правоохоронний орган. Він був створений у 2015 р. на зміну старій міліції. Проте відмінність полягає не лише в назві органу, але й у філософії його функціонування. Зокрема, Закон України «Про Національну поліцію» визначає основним її завданням надання сервісних послуг.
1.Робота зі схемою.· Розгляньте схему.· Визначте основні завдання Національної поліції України.
2.Робота з правовим документом (с. 179 підручника).·
Задля виконання цих завдань, поліцейські мають право застосовувати поліцейські заходи. Вони поділяються на превентивні та примусові.·
Зачитайте статті 31, 32,34, 38, 41 та 42 ЗУ «Про Національну поліцію».·
Наведіть приклад ситуації, у якій може бути застосовано той чи інший правовий захід.
3.Робота зі схемою. Розгляньте схему.·З яких підрозділів складається Національна поліція України?· З якими з них вамдоводилося зустрічатися?
Найчастіше ми можемо зустріти патрульних поліцейських.
Їхнім завданням є цілодобове патрулювання території обслуговування з метою забезпечення належної охорони публічної безпеки й порядку та контролю за дотриманням правил дорожнього руху, його безпеки. При цьому патрульний здійснює перше реагування на повідомлення про правопорушення та надання невідкладної допомоги, припиняє виявлені правопорушення, надає необхідну допомогу громадянам, які її потребують.За певною адміністративною одиницею закріплюється дільничнийофіцер поліції. Його завданням є профілактика серед жителів адміністративної дільниці, взаємодія з населенням та громадськими формуваннями щодо дотримання публічної безпеки та порядку, профілактики правопорушень.
Користуючись витягом із Закону «Про Національну поліцію», зімітуйте ситуації спілкування із співробітниками поліції.а) Ви за дорученням батьків їдете до бабусі. На вулиці неподалік від залізничного вокзалу (чи автобусної зупинки) вас зупинив співробітник поліції та вимагає пред’явити документи й дати оглянути ваші речі; б) до вас додому ввечері подзвонив співробітник поліції, представившись дільничним офіцером, вимагає впустити його до квартири з метою її огляду; в)ви збатьками їдете на автомобілі на відпочинок. На заміській дорозі вас зупиняє поліцейський і пропонує пред’явити документи на автомобіль і водійське посвідчення, а також дати можливість оглянути автомобіль, відкривши багажник; г) ви йдете по вулиці до школи. На звичайному маршруті до школи вас зупиняє поліцейський, який пропонує пройти по сусідній вулиці у зв’язку з поліцейською операцією, яка проходить поруч. Однак, виконавши цю вимогу, ви запізнитеся до школи, тому ви просите пропустити вас.
Заповніть порівняльну таблицю.
Домашнє завдання:
1) Опрацювати с. 179 – 186 підручника.
2) Творче завдання: користуючись різними джерелами інформації (ЗМІ, мережа Інтернет), з’ясуйте, якою є реакція суспільства на діяльність нової поліції. У чому громадяни вбачають переваги нової поліції над міліцією? За що критикують нових поліцейських? Яких відгуків більше: позитивних чи негативних? Як ви вважаєте, чому?
Сообщение отредактировал melnichuk0980 - Субота, 09.05.2020, 15:45
Тема. Російська революція 1905 – 1907рр. на території України.
охарактеризувати національно-визвольний рух України в роки російської революції 1905 – 1907 рр.; вплив революції на активізацію українського руху в Російській імперії; визначити наслідки діяльності українських парламентських громад в Першій та Другій Державних думах; розвивати увагу, пам'ять, мислення, навички роботи з історичними документами, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; виховувати патріотичні почуття.
Революція – докорінний переворот, глибокі якісні зміни в житті суспільства, які призводять до ліквідації віджилого суспільного ладу й утвердження нового.
Що призводить до будь-якої революції?
Які наслідки може мати революція?·
Сьогодні ми дізнаємося про причини, перебіг та наслідки революції уРосійській імперії 1905 – 1907 рр. на території України. 9 січня 1905 р. увійшов в історію Російськоїімперії як "Кривава неділя". У цей день мирну багатотисячну демонстрацію робітників, які прямували до Зимового палацу, щоб передати імператорові петицію з вимогами поліпшити умови їхнього життя (введення 8-годинного робочого дня, скликання установчих зборів, установлення демократичних свобод, припинення війни), розстріляли урядові війська. Ці події спричинили хвилю обурення і протестів по всій імперії. Страйки, що прокотилися по країні зачепили і українські міста – Київ, Харків, Одесу, Катеринослав, Миколаїв. У червні в одеському порту почалося повстання на панцернику «Князь Потьомкін-Таврійський», більшість команди якого становили українці. Серед керівників повстання були матроси Григорій Вакуленчук та Панас Матюшенко. Це став перший масовий виступ у збройних силах,перший випадок переходу військової частини на бік революції. У жовтні 1905р. під гаслами «Геть царський уряд!» розпочався всеросійський політичний страйк. 17 жовтня 1905 р. цар Микола ІІ видав Маніфест «Про вдосконалення державного порядку…». Ним було закладено умови для створення тадіяльності політичних партій. Так у жовтні 1905 р. створено Конституційно-демократичну партію(кадети) та «Союз 17 октября» (октябристи). Розпочався процес створення «Союзу російського народу». Представники «Союзу» відкрито пропагували антисемітизм, закликаючи вигнати євреївза межі Російської імперії.
Антисемітизм – неприязнь, ворожість до євреїв і осіб єврейського походження; переслідування та дискримінація євреїв. Членів «Союзу»називали чорносотенцями.
Чорносотенці – збірна назва для низки російських монархічних і ультра національних організацій, що виникли в Російській імперії під час революції 1905 р. виступали за збереження самодержавства.
Робота з таблицею (с. 224підручника).
Проаналізуйте таблицю «Події 1905 р. в Україні». Складіть по 3 – 4 запитання про революційні події 1905 р., які стосувалисям б: 1) робітничих страйків і селянських повстань; 2) виступів у війську на флоті.
3.Робота з текстом підручника (с.225).
1)Вибіркове читання. 2)Дайте відповіді на запитання: Завдяки чому активізувався український національний рух? Як революція 1905 – 1907 рр. змінила життя М. Грушевського? Назвіть українські видання, що виходили друком у 1905 – 1907 рр. («Літературно-науковий вісник», «Записки УНТ», «Україна», «Хлібороб», «Громадська думка»). Чим опікувалися товариства «Просвіта»?
4.Робота з історичним джерелом (с.226 – 227 підручника).
5.Робота з карикатурою (с. 228 підручника). Розгляньте карикатуру. Про які особливості виборчого процесу 1906 – 1907 рр. свідчить карикатура, опублікована в сатиричному журналі «Шершень»?
Наведіть факти, які свідчать про піднесення національного руху в1905–1907 рр.в Україні відповідно до плану:
1. Поява масових українських періодичних видань. 2. Діяльність «Просвіт» 3. Активізація діяльності політичних партій.
Домашнє завдання:
1) Опрацювати § 27 підручника.
Сообщение отредактировал melnichuk0980 - Субота, 09.05.2020, 16:08