сформувати уявлення учнів про Індію та Персію в Новий час; створити умови для розуміння особливостей розвитку індійського та перського суспільства; розглянути основні здобутки культури, релігії Індії та Персії в цей період; встановити зв’язок між появою європейців та змінами в житті Індії; охарактеризувати вплив культури країн Сходу на європейську культуру; розвивати вміння порівнювати європейську та східні цивілізації.
1. Держава Великих Моголів
На початку XVI ст. Індійський султанат, створений на початку XIII ст., розпався на безліч ворогуючих між собою князівств. Прагнення верховного правителя — делійського султана підкорити непокірних князів супроводжувалися жорстокими війнами. Найбільше відзначився цим султан Ібрахім Лоді. Налаштовані проти нього васали об’єдналися й запросили на допомогу Захіруддіна Мухаммада Бабура— правителя Кабула, який був нащадком Чингізхана і Тимура, правив Ферганою. Наступним правителем став Акбар,який став одним із найвидатніших імператорів Індії. За його правління імперія Великих Моголів досягла найвищої могутності. У 1561 р., коли Акбару виповнилося 18 років, він розпочав підкорення Індостану. Одним із найвизначніших досягнень Акбара була адміністративна реформа, у результаті якої він створив міцну централізовану систему управління. Акбар сприяв розвитку науки та культури, хоча сам до кінця життя залишався неписьменним.
Правління Акбара було встановлене жорстокими методами, але, як вважають історики, він став взірцем для майбутніх правителів імперії. Протягом 1568—1592 рр. Акбар завоював долини річок Інду і Гангу. Як мудрий правитель, він розумів, що для підтримки спокою в державі необхідно домогтися лояльності всіх підданих, тому він скасував податок на немусульман (джизію). У 1575 р. за його наказом було збудовано молитовний дім для релігійних дискусій. Там християни, буддисти, індуси, іудеї вели бесіду в присутності Акбара. Він запровадив у палаці деякі їхні звичаї. Така релігійна толерантність викликала обурення мусульманського духовенства, яке в 1580 р. підняло повстання. Придушивши його, Акбар проголосив нову релігію — «дін-і-ілахі» («божественна віра»).
За часів сина Акбара Джахангіра (1605—1658 рр.) імперія жила у спокої та мирі. Розвивалися культура, мистецтво, архітектура, наука. Після смерті Джахангіра розпочалася боротьба за владу між його чотирма синами. Переможцем став Аурангзеб (1658—1707 рр.) — сильний, вольовий правитель, жорстокий і підступний. Як правовірний мусульманин, він ліквідував релігійну толерантність, а 1679 р. відновив джизію. Попри те, що за роки його правління територія імперії значно збільшилася, її все частіше охоплювали повстання. За часів правління Аурангзеба так і не настав спокій. Імперія почала розпадатися. У 1674 р. було проголошено державу Маратхів, а після смерті імператора утворилися три держави, що вели між собою непримиренну боротьбу. Ця міжусобиця підготувала ґрунт для завоювання Індії англійськими колонізаторами.
2. Устрій держави Великих Моголів та її розвиток
3. Європейці в Індії
4. Культура Індії
Перське царство:
Історія Персії схожа з історією Османської імперії. Це могутня держава, яка на кінець XVII ст. фактично припинила свій розвиток. На чолі держави стояв шах, якому піддані сплачували податок із землі і худоби. Проте цей податок було важко збирати, бо третина населення вела кочовий спосіб життя. Осіле населення займалося землеробством. Найбільш розвинутими були райони, де існувала система іригації. Високої майстерності досягли перські ремісники, які об’єднувалися у цехи. У Персії також традиційно була розвинута торгівля.
У 1502—1736 рр. у Персії правила династія Сефевидів.
Культура Персії.
Письмове завдання:
1. Заповніть таблицю «Досягнення індійської та іранської культур у XVI—XVII ст.» за самостійно вибраними критеріями.
2.Складіть історичний портрет Бабура або Аббаса I (на вибір).
Домашнє завдання:
Опрацюйте § 27. Працювати з атласом, контурною картою. Закінчити складяння таблиці. Вивчити дати, події, терміни, історичні імена.
Сообщение отредактировал melnichuk0980 - Неділя, 17.05.2020, 09:22
розкрити особливості розвитку Китаю та Японії, познайомити учнів із досягненнями китайської та японської культур, показати їхнє значення для світової історії, культури; продовжити формування вмінь працювати з картою, текстом підручника, історичним джерелом; сприяти розвитку в учнів образного мислення, творчого підходу до виконання завдань.
Бесіда (на актуалізацію опорних знань):
1. Кого в Китаї називали Сином Неба?
2.Яких успіхів у розвитку науки і техніки було досягнуто в середньовічному Китаї?
1. Особливості розвитку країн Сходу. Цивілізації Сходу.
2.Економічне й політичне становище Китаю.
3.Проникнення європейців до Китаю.
4. Селянська війна 1628—1645 рр. Повалення династії Мін і початок правління династії Цин.
Робота з документом.Запитання до документа:Визначте за цим свідченням одну з причин селянської війни.
Завдання:1) Складіть план доповіді за темою: «Селянська війна XVII ст. в Китаї».
2) Заповніть порівняльну таблицю «Китай на початку Нового часу».
5. «Закриття» Китаю.
Великі географічні відкриття привели європейців до берегів Китаю. Першими європейцями були португальці, які у 1537 р. заснували на південному узбережжі Китаю свою колонію Макао. Наступними за португальцями були голландці, англійці, французи, які вступили в активні торговельні відносини з Китаєм.
У 1757 р. імператор видав указ, за яким усі порти, крім Гуанчжоу, були закриті для європейців. Так було покладено початок ізоляції Китаю. На такий крок імператора підбило те, що до цинського двору дійшли відомості про відверто колонізаторську політику європейців в Індії. Крім того, торгівля з європейцями стала приносити збитки імперії, почалося руйнування традиційних відносин у Китаї.
6. Розвиток ремесел і науки. Винаходи.
7. Образотворче мистецтво Японія в XVIст.
Робота з термінами та поняттями:
Синтоїзм, або Синто (шлях богів), — дуже давня язичницька релігія, яка передбачала вірування у добрих і злих духів, а також обряди, за допомогою яких японці намагалися умилостивити духів.
9. Сьогунат Токугави. «Закриття» країни.
Запитання для дискусії:
1.У чому проявлявся вплив країн Сходу на Європу в XVII—XVIII ст.?
Яким чином відбулося проникнення європейців у країни Сходу?
2.Порівняйте владу імператора династії Цин, сьогуна Японії з владою європейських правителів. Відповідь подайте у вигляді таблиці.
Домашнє завдання:
Опрацюйте § 28. Працювати з атласом,контурною картою. Вивчити дати, події, поняття.
Сообщение отредактировал melnichuk0980 - Неділя, 17.05.2020, 09:44
скласти уявлення про зміст міжнародних відносин XVIII ст.; показати перебіг основних подій; продовжити формування вмінь працювати з картою, текстом підручника, історичним джерелом; сприяти розвитку в учнів образного мислення, творчого підходу до виконання завдання.
1. Війни першої третини XVIII ст.
2. Формування системи рівноваги в міжнародних відносинах.
3. Семилітня війна.
Робота з документом.Запитання до документа:1) Коли ці слова були сказані Фрідріхом II?
2) Чим був викликаний такий відчай?
4. Поділи Речі Посполитої.
5. Війни з Османською імперією.
Бесіда:
1. Які колись могутні держави Європи на початок XVIII ст. втратили свій вплив на європейську політику?
2. Коли було підписано Утрехтський договір?
3. Протистояння між якими державами Європи зберігало баланс сил упродовж XVIIIст.?
4. Яка війна перетворила Росію на вагомий чинник європейської політики?
5. Скільки поділів Речі Посполитої відбулося у XVIII ст.?
6. Які держави у війнах з Османською імперією збільшили свої територіальні володіння?
7. Чому міжнародні відносини XVIII ст. називають балансом сил?
8. Яких головних цілей прагнула досягти Англія у війнах XVIII ст.?
9. Що врятувало короля Пруссії Фрідріха II від повної поразки в Семилітній війні?
Письмове завдання:
1. Складіть перелік війн, які відбулися у Європі у XVIII ст.
2. Заповніть у зошиті таблицю «Цілі провідних держав Європи у міжнародних відносинах XVIII ст.».
Питання для дискусії:Чому у XVIII ст. війни велися не між країнами, а між коаліціями?
Домашнє завдання:Опрацюйте § 17. Працювати з атласом, контурною картою. Вивчити дати, події, терміни. Закінчити виконувати завдання.
Сообщение отредактировал melnichuk0980 - Неділя, 17.05.2020, 10:19