Тема : Друга світова війна. Воєнні дії у середині 1941 – 1942 рр
охарактеризувати перебіг подій 1941– 1942 рр., розкрити процес формування антигітлерівської коаліції Другої світової війни; продовжити формування уміння студентів логічно висловлювати свої думки, зіставляти різні погляди та робити висновки, давати оцінки історичним подіям; формувати уміння критичного підходу під час аналізу інформації з різних історичних джерел; розвивати навички усного спілкування, формувати словесно-логічне та креативне мислення; виховувати повагу до національних та загальнолюдських цінностей. Як ви здогадалися, сьогодні ми з вами продовжуємо вивчати тему Другої світової війни. Історія людства знає безліч воєн. Але дві з них за масштабами руйнувань і людських утрат не мають рівних. Обидві сталися у XX ст., і в них брали участь усі найбільші держави світу. Війни прийшли з Німеччини; основні бойові дії розгортались в Європі, а також на наших українських землях.
Робота з історичними термінами:
Аншлюс – приєднання Австрії до Німеччини (Третього Рейху) 11–13 березня 1938 року.
Анексія (лат. annexio – приєднання) – це насильницьке захоплення державою всієї або частини території іншої держави або народу і включення її до свого складу.
Гонка озброєнь – політичне протистояння двох або декількох держав (а частіше – цілих військових блоків) за перевагу в області збройних сил. Під час такого протистояння кожна зі сторін накопичує величезні запаси зброї, намагаючись встановити паритет з супротивником або обігнати його.
Імперіалізм (від лат. imperare – правити) –державна політика, спрямована на завоювання територій, колоній, або встановлення політичного й економічного контролю над іншими державами.
Мілітаризм (фр. militarisme, від лат. militaris – військовий) –державна ідеологія, спрямована на виправдання політики всесвітнього нарощування військової могутності держави і яка водночас допускає використання військової сили при розв’язанні міжнародних і внутрішніх конфліктів.
Політика«умиротворення» – політика, заснована на поступках і потураннях агресору. Полягає у врегулюванні штучно розпалюваних державою-агресором міжнародних конфліктів та їх вирішення за допомогою здачі стороні-агресору, другорядних і малозначущих, з точки зору авторів цієї доктрини, позицій і питань.
Шовінізм (фр. chauvinisme, в англ. версії– джингоїзм) — найодіозніша форма націоналізму, пропагування національної винятковості, протиставлення інтересів однієї нації інтересам іншої нації, поширення ідей національної переваги, розпалювання національної ворожнечі й ненависті.
Робота з картою:Покажіть на карті основні битви першого періоду ДСВ.
Бесіда: Згадайте матеріал попереднього нашого заняття і дайте відповідь на питання: Ми з вами вивчаємо уже другу світову війну. Поясніть, що значить світова війна. Дайте визначення поняттю «світова війна».
Світова війна - це військове протистояння між провідними країнами за світове панування, яке має наслідки для всіх країн та народів світу. Складіть перелік основних причин ДСВ. Який характер мала ДСВ? Згадайте, коли було підписано радянсько-німецький пакт про ненапад? Коли уряд Великобританії і Франції оголосив війну Німеччині? Дайте оцінку «дивній війні». Назвіть союзників Німеччини у Другій світовій війні. Скажіть, чому почалась і як тривала радянсько-фінська війна. Охарактеризуйте події, відомі в історії під назвами «Битва за Англію» та «Битва за Атлантику».
Дискусія за проблемним запитанням:Чи можна стверджувати, що СРСР у 1939—1941 рр, був союзником Німеччини?
План:
1.План «Барбаросса»
2.Напад Німеччини на СРСР.
3.Створення антигітлерівської коаліції.
4.Розвиток подій на радянсько-німецькому фронті.
5.Війна на Тихому океані та в Північній Африці.
Пропоную вашій увазі переглянути відео матеріал по нашому питанню, звернете також увагу на співвідношення сил СРСР та Німеччини на початку воєнних дій. (Перевага була на боці Німеччини, лише за кількістю танків переважав СРСР).https://www.youtube.com/watch?v=fmhUzKOhtH8 – план «Барбаросса» 4 хв
План нападу Німеччини на СРСР «Барбаросса»: РозгромСРСР за 7-8 тижнів до закінчення війни з Великою Британією. Головні стратегічні об’єкти – Ленінград, Москва, Центральний промисловий район, Донецький басейн. Виділено152 дивізії, в тому числі 19 танкових і 14 моторизованих, 2 бригади ( майже 80% німецької армії); союзники Німеччини надали 16 бригад і 29 піхотних дивізій.Для нападу на СРСР було створено Троїстий пакт Японії, Німеччини та Італії (1940 р.); активну участь у нападі мали відіграти Румунія, Фінляндія, Угорщина. Саме через непідготовленість до оборонної війни і внаслідок некваліфікованого керівництва, радянські війська не змогли відбити ворожий удар.
Антигітлерівська коаліція– це об’єднання країн (Англія, США, СРСР, Франція та ін.) для боротьби проти нацистської Німеччини.
Робота з хронологічною таблицею- Опрацювати текст і скласти хронологічну таблицю.
Ленд-ліз- система передавання в оренду або позику зброї, боєприпасів, стратегічної сировини, продовольства тощо.
4. Розвиток подій на радянсько-німецькому фронті:
Смоленська битва. Перегляньте уважно відеомаеріал, щоб змогли дати відповідь на запитання, в чому ж заключається історичне значення Смоленської битви. (Значення: Уперта оборона радянських військ на московському напряму та на Україні примусило ворога змінити стратегію головного наступу. Головний удар тепер був спрямований на Україну. Це зрештою призвело до провалу плану «Барбаросса». https://www.youtube.com/watch?v=Yzy0w1mUUzQ – Смоленська битва.
Оборона Києва. Значення: Зірвала плани німецького командування сходу оволодіти містом. Примусила його змінити напрям головного удару, що зрештою призвело до провалу плану «Барбаросса».
Оборона Одеси. Значення: Радянські війська, що протягом 72 днів здійснювали оборону міста приковували до себе значні сили ворога, завдавши їм великих втрат – понад 300 тис. чол. оборона міста давала можливість Чорноморському флоту впродовж другої половини 1941 р. контролювати всю акваторію Чорного моря, загрожуючи узбережжю Румунії та її нафтовим родовищам.
Оборона Севастополя. Значення: На тривалий час оборона Севастополя прикувала значні сили німецьких військ, завдавши їм значних втрат. Були зірвані плани по знищенню Чорноморського флоту СРСР.
Бої за Ленінград.Значення: Група армії «Північ» не виконала свогостратегічного завдання, по захопленню міста. Оборона міста прикувала до себе значні сили німецьких військ. Вдалось врятувати від остаточного знищення Балтійський флот СРСР.
Підсумки початкового етапу. За перші п’ять місяців війни Німеччина та її союзники окупували Прибалтику, Білорусію, Молдову, майже всю Україну, зокрема частину Донбасу та Криму, а також західні області Росії. Були величезні людські, матеріальні та військові втрати.
Значення перемоги в Московській битві:
1) В ході боїв радянськими військами було знищено 38 дивізій супротивника. 2) Це була перша поразка гітлерівців зпочатку Другої світової війни. Воно означало крах плану «блискавичної війни». 3) Після невиконання військовими вимоги «фанатичного опору» Гітлер змістив верховного головнокомандуючого вермахту фон Браухича і позбавив влади військових керівників, вступивши на пост верховного головнокомандувача.
5.Війна на Тихому океані та в Північній Африці.
Отже,1941-1942 рр. були насичені подіями, які були визначальними для подальшого ходу війни. У війну вступили і були втягнуті СРСР, Японія, США. Війна стала справді світовою. 1941 р. став крахом для Німеччини, а 1942 р. – для Японії, стратегії "бліцкригу".
Хоча країни Троїстого пакту утримували стратегічну ініціативу, але вже стало зрозумілим, що їх поразка неминуча. Війна – це жахлива трагедія в житті кожного народу. За всю історію людстване було таких катастроф та стихійних лих, які забрали більшість життів, ніж війна. 22 червня 1941 року на кордонах СРСР і на наших українських землях почалися запеклі бої. Боротьба почалась не тільки на фронту, але й в тилу. Це були жахливі часи для всіх жителів країни. Скільки пролито крові, скільки сліз матерів, скільки переживань та скільки загиблих забрала з собою Велика Вітчизняна війна.Але все таки ми перемогли. Це була найстрашніша, найкривавіша війна століття. Наші люди, наші ветерани, наші воїни все подолали, все стерпіли. Що їм довелось перенести: і голод, і холод, і злидні, і страх. Вони мужньо пройшли цей етап в історії. Ніколи не опускаючи очей, ніколи не падали духом. Увесь народ піднявся на захист своєї Батьківщини.
Тому цю війну, радянсько-німецьку, по праву називають Великою Вітчизняною війною.
Домашнє завдання: $37-38. Виписати в робочий зошит і вивчити головні дати, події імена, поняття.
Працювати з атласом, контурною картою.
Виконати творче завдання.
Сообщение отредактировал melnichuk0980 - Неділя, 10.05.2020, 18:40
Після уроку учні зможуть: характеризувати поняття «законний захист власних інтересів», « лобізм», « корупція», пояснювати зв’язок і відмінність між ними, матимуть уявлення про причини, види, прояви, наслідки корупції для економіки і суспільства в цілому, познайомляться із роботою державних закупівель «ProZorro» та діяльністю ГО Transparency International Ukraine.
Фронтальне опитування: за допомогою прийому « споріднених слів»- на дошці написані поняття з теми – підприємництво, ринок праці, ринкова економіка, кругообіг в ринковій економіці, концепція сталого розвитку, професія, спеціальність, кваліфікація,посада, ДСЗ.
Тестові завдання:
Індивідуальна письмова робота
Що, на вашу думку, означають текстові слогани на рекламі?Що ви вважаєте хабарем?Чи чули ви щось про корупцію та хабарі у нашому суспільстві? Висловітьсвою думку щодо цього питання.
1.Лобіювання.
Лобіювання – це практика просування інтересів різноманітних фінансово-промислових груп, неурядових організацій чи етнічних спільнот для досягнення певного рішення. Лобісти можуть відстоювати державні інтереси на міжнародній арені або громадські чи приватні інтереси всередині держави.
ЛОБІЗМ В УКРАЇНІ. Суб’єкти, які ініціюють розвиток лобізму в Україні, вже протягом п’яти років проводять просвітницьку роботу в цьому напрямку. Лобіювання не означає незаконний підкуп чи тиск на владу для ухвалення необхідного рішення. Наприклад: робота різноманітних асоціацій, які домагаються поставлених цілей в абсолютно прозорий спосіб: аналітика, написання законопроектів та нормативно-правових актів, комунікація з владою, медіа-комунікації.
Корупція.
Корупція - це, з одного боку, незаконні дії державної посадової особи, яка приймає, випрошує або вимагає гроші чиінші винагороди від громадян чи бізнесу, а з іншого, це дії громадян, які пропонують звласної ініціативи таким посадовим особам винагороду з метою оминути закон та отримати для себе перевагу або іншу особисту вигоду.
Корупція – негативне суспільне явище, яке проявляється в незаконному використанні посадовими особами їхніх прав і можливостей з метою збагачення, що завдає шкоди державі. Корупція відрізняється від лобізму тим, що лобісти не мають прямої вигоди від прийняття лобійованих ними рішень.
Після цього уроку учні зможуть: визначати хронологічну послідовність подій Другої світової та Великої Вітчизняної війн; спираючись на карту та інші джерела інформації, характеризувати воєнно-політичні події на території України 1943 p.; показувати на карті території, де відбувались воєнні події Другої світової та Великої Вітчизняної війн у зазначений період; на основі різних джерел інформації: описувати героїчні події Великої Вітчизняної війни; складати характеристики та політичні портрети видатних українських полководців та героїв війни; порівнювати різні точки зору, що існують в історичній науці, стосовно подій та етапів Другої світової та Великої Вітчизняної війн та визначати власну позицію.
Сталінградська битва.
Проблемне завдання(письмово)
Як ви вважаєте, яке стратегічне та ідеологічне значення мала Сталінградська битва для подальшого перебігу воєнно-політичних подій Другої світової війни?
Бої на Лівобережжі. Звільнення Києва.
Битва на Курській дузі (5 липня — 23 серпня 1943 р.)
23 серпня 1943р. було звільнено Харків (загинули й були поранені 255 тис. радянських солдат. У ході Донбаської наступальної операції (13 серпня — 22 вересня 1943 р.) були звільнені найважливіші промислові центри Донбасу, а 8 вересня — м. Сталіно (зараз м. Донецьк). 21 вересня авангардні частини Центрального і Воронезького фронтів вийшли до Дніпра. Були звільнені обласні центри: Суми — 2 вересня, Чернігів — 21 вересня, Полтава — 23 вересня. 21 вересня 1943р. почалося форсування Дніпра. 14 жовтня1943 р. було звільнене м. Запоріжжя, 25 жовтня — м. Дніпропетровськ, а 6 листопада 1943 р. війська 1-го Українського фронту під командуванням генерала М. Ватутіна звільнили м. Київ.
Складання хронологічної таблиці(письмово) робота з підручником.
ПОЧАТОК ВИЗВОЛЕННЯ ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНИ
Запитання: 1. Яке стратегічне значення для військ Червоної армії мало оволодіння столицею України?
2. Як вивважаєте, чому Сталін наполягав на звільненні Києва за будь-якої ціни до 6 листопада 1943 p.? Повідомленнякожногоучня про визволення Києва(письмово). Відповіді на питання виконати письмово і відправити на електронну пошту. melnichuk1809@ukr.net
1. Якою ціною було взято Київ?
Чи можна виправдати значні людські жертви під час цієї операції?
2. Визначте,мяке стратегічне значення для радянських військ мало визволення Києва.
3. Чому ця битва стала завершенням корінного перелому в ході Другої світової війни?
4. Відмітити на карті, які території України були звільнені від фашистських загарбників на кінець 1943 р.
Звільнення Правобережної та Південної України
ВИЗВОЛЕННЯ МІСТ УКРАЇНИ 1943 РОКУ
Сталін заявив,що з осені 1943 р. до осені 1944 р. до лав Червоної армії було мобілізовано 2,5 млн жителів України (насправді — понад 4 млн).
О. Довженко пригадував, що один з поетів Д. говорив: необхідно розстріляти мільйон українців за те, що вони так довго жили під німецькою окупацією. Коментуючи, письменник пригадав слова українського колгоспника, який «боявся», щоб нацисти не знищили надто багато населення, бо тоді більшовицькій владі нікого буде розстрілювати.
Робота з історичними фактами.
Запитання: Про що свідчать наведені факти?
Житомирсько-Бердичівська операція Корсунь-Шевченківська операція Рівненсько-Луцька операція Нікопольсько-Криворізька операція Проскурівсько-Чернівецька операція Умансько-Ботошанська операція Одеська операція Визволення Криму
Складання хронологічної таблиці:ВИЗВОЛЕННЯ ПРАВОБЕРЕЖНОЇ ТА ПІВДЕННОЇ УКРАЇНИ
Завдання: 1. Назвати письмово основні наступальні операції Червоної армії з визволення Правобережної та Південної України. Указати їх результати.
2. Відмітити на карті територію України, яка була визволена на середину 1944 р.
Примусове виселення з Криму в східні райониСРСР татар, греків, вірмен
Робота з терміном:
Депортація — вигнання, висилка з постійного місця проживання або держави окремих осіб чи народів.
Робота з таблицею:ТАТАРИ В РОКИ ВЕЛИКОЇ ВІТЧИЗНЯНОЇ ВІЙНИ.
Запитання:які потрібно виконати письмово і відправити на електронну пошту: Чи виправданою,на ваш погляд, була депортація татарського населення з Криму?
Назвіть військово-політичні події середини1942 — середини 1944 pp., які, на вашу думку, стали доленосними для України.
Чому ви так вважаєте?
Працювати з атласом, контурною мапою.
Вивчити основні дати, події,терміни.
Сообщение отредактировал melnichuk0980 - Понеділок, 11.05.2020, 10:16